Sådan tracker du din sundhedskurve

I dag har du altid en mobil på dig, og det gør, at du lettere kan holde motivationen ved lige, når du dyrker motion eller vil tabe dig.

I gamle dage skulle du bruge mange penge, hvis man ville holde styr på sin vægt, men nu hvor det hele kan gøres digitalt, er det blevet langt mere simpelt. Hvis du ikke allerede er i gang med self-tracking, får du her nogle gode råd til, hvordan du kommer bedst gang i med det.

Når det bruges på den rigtige måde, giver det dig en sundere krop, uden at du selv behøver at holde øje med det.

Få styr på vægten

Beurer-BF700Noget af det, som mennesker i dag bruger mest tid på, er at tale om deres vægt. I magasiner, på nettet og i TV handler det ofte om vores vægt. Vi vil gerne være sunde og overvægt er en god indikator for, at vi ikke er sunde, og derfor er det noget, som vi gerne vil have styr på.

Selvom mange kosteksperter siger, at du ikke skal veje dig hele tiden, så går de stadigvæk ind for, at du vejer dig engang imellem, så du løbende kan se, om du bevæger dig i den rigtige retning.

I dag kan du få kropsanalysevægte, som udover vægt kan måle forskellige ting, alt efter hvilken kropsanalysevægt du køber. På den måde går de længere, end kun til at fortælle dig hvad du vejer. Du kan finde ud af, om du har det godt og få styr på dit stressniveau osv.

Hvis du er ny til self-tracking, så bør du starte med at skaffe en kropsanalysevægt. Du kan finde meget mere information om det her.

Optimér dit aktivitetsmiljø

De fleste kender til at holde øje med deres løbetur eller motionscykling, fordi den danske virksomhed Endomondo blev solgt til en halv milliard kr. Det har gjort, at de stort set har sat sig på hele det danske marked, og du har sikkert allerede Endomondo på din mobil.

Det smarte ved Endomondo er, at du kan tracke din tur, når du skal ud på en motionscyklingtur. Fordelen ved at tracke sin tur er, at du hele tiden kan forbedre dig, og det er med til at motivere dig til at give den en ekstra skalle.

Det er her, at self-tracking er ufatteligt smart, når det er med til at forbedre og motivere dig.

Bedre søvn og bedre kost

Det sidste område som du bør komme i gang med lige nu inden for self-tracking er søvn og kost. De fleste af os kan ikke forstå, at vi har taget et par ekstra kilo på, men ofte er det, fordi vi ikke holder øje med, hvor meget vi indtager af kalorier.

Her kan du hente en app til din mobil som f.eks. Cronometer eller Myfitnesspal. Så kan du notere, hvad du spiser i løbet af dagen, og så finder du ud af, om du spiser mere, end du lige regner med.

Med søvn vil vi anbefale, at du bruger en app som SleepCycle. Den kan fortælle dig, hvordan du har sovet, og den vækker dig, når du er mest frisk. Hvis du bruger et almindeligt vækkeur, så kender du sikkert til at vågne og være helt træt. Det er, fordi sådan et vækkeur kan risikere at vække dig, når du er i din dybe søvn.

SleepCycle derimod vækker dig, når du er i din lette søvn, og derfor vågner du med langt mere energi. Det er en app, som alle bør bruge, hvis de har svært ved at stå op om morgenen.

Vi håber, at dette indlæg kan hjælpe dig med at komme i gang med self-tracking.

Skriv et svar

Comment
Name*
Mail*
Website*