Svømning

Den alternative motionsform du ikke kender (men som du virkelig burde)

Når mange tænker på svømning, så er det hos mange ”bare” en tur i svømmehallen eller på stranden for at plaske rundt i vandet. Men faktisk er svømning meget mere end det for det er nok den allerbedste alternative (eller erstatnings) motionsform til det du dyrker nu uanset om det er cykling, løb, styrketræning eller andet. Svømning skåner nemlig led, er hurtig at lære, kræver (stort set) intet udstyr udover et par svømmebriller og badetøj også brænder man bare en masse kalorier og kommer tilmed i god form. Også er det at kunne svømme jo også en nærmest livsnødvendighed her i Danmark med alt vores vand.

Du har måske allerede en motionsform du er helt vild med? Men som med alle andre ting, så er det altid godt at prøve andre ting ad, og her er jeg næsten helt sikker på at du aldrig har prøvet svømning af? Måske har du ikke engang tænkt det som en reel motionsform? Men det skal jeg da lige love dig for at det er!

Som tidligere elitesvømmer gennem over 10 år – startende som babysvømmer med mor og far og senest op til 8 svømmetræninger om ugen som konkurrencesvømmer -, så kan jeg om nogen skrive under på effekten af at svømme på hele kroppen.

Svømning er nemlig den motionsform som øger dit iltoptag mere end nogen anden sportsgren. For når du svømmer, så bruger du alle de store muskelgrupper som låret, ryggen, brystet og armene. Når disse så belastes, så skal de bruge en helt masse ilt, for at holdes i gang. Og når du så gentagne gange udsætter din krop for dette pres, så udvides din lunge- og hjertekapacitet, og dermed forbedrer din kondition og form. Og det sker altså hurtigere i vandet end til nogen andre motionsformer.

Af andre fordele ved svømning som motionsform bør nævnes:

  • Belaster dine led og knæ en brøkdel af motionsformer som cykling og løb, da vandet bærer størstedelen af din vægt
  • Forebygger chancen for forskellige hjerte sygdomme, herunder specielt hjerte-kar-sygdomme, da du på ingen tid kan få pulsen helt op at ringe.
  • Det koster vitterligt et græsstrå at komme i gang (badetøj og svømmebriller, så du i gang)
  • Du kan intet gøre forkert ved svømning for alle svømmer på hver deres måde.
  • Du forbrænder en del ekstra kalorier, fordi man ofte svømmere i lidt koldere vand (26-27 grader) end ens kropstemperatur (37 grader), og dermed skal kroppen bruge energi på at opvarme kroppen, og dermed forbrændes en del ekstra
  • Svømning er FAKTISK sjovt, selvom det jo ”bare” er frem og tilbage.
  • Og alle kan vitterligt godt lære at svømme – det handler bare om viljen til at ville det nok.
  • At kunne svømme er næsten en livsnødvendighed herhjemme i Danmark, hvilket nok er den bedste grund til at begynde at svømme lidt, hvis du endnu ikke kan det.

Så hvad venter du egentligt på? Svømning er den perfekte motionsform, hvis du gerne vil prøve noget andet end løb, cykling og styrketræning, samtidig med at du forbrænder en helt masse kalorier og forbedrer din form. Og du kan sagtens kombinere svømningen med træningen i andre motionsformer. Uden problemer.

Skriv et svar

Comment
Name*
Mail*
Website*