cykling

5 tips til at få mere motion i din hverdag

Har du dårlig samvittighed over, at du ikke får rørt dig nok i det daglige? Det kan være svært at få kabalen til at gå op, når du både skal passe job, venner, børn og fritidsinteresser. For der er jo kun 24 timer at gøre godt med. Læs med her og få nyttige råd til, hvordan du nemt kan få mere motion ind i din hverdag uden at skulle nedprioritere.

Har du dårlig samvittighed over, at du ikke får rørt dig nok i det daglige? Det kan være svært at få kabalen til at gå op, når du både skal passe job, venner, børn og fritidsinteresser. For der er jo kun 24 timer at gøre godt med. Læs med her og få nyttige råd til, hvordan du nemt kan få mere motion ind i din hverdag uden at skulle nedprioritere.

Tag cyklen på arbejde

Ligger dit arbejde inden for en overskuelig cykelafstand? Så lad bilen stå, og hop op på jernhesten. Du slipper for at holde i lange bilkøer sammen med alle de andre, der skal møde på arbejde midt i myldretiden. Og som en ekstra bonus får du en stor portion frisk luft med dig i tasken.

Skal du omkring børnenes skole eller børnehave, inden du sætter kursen mod dit arbejde, er det ingen hindring for at vælge cyklen. Tag børnene med – enten bag på din cykel eller på deres egen. Er dine børn store nok til selv at cykle, så har de godt af at lære at færdes i trafikken sammen med dig. Og så får I også lidt kvalitetstid sammen, inden jeres veje skilles for resten af dagen.

Infografik:

sikkerhed-i-trafikken
Kilde: eCykelhjelm.dk

Parker bilen et stykke væk

Arbejder du langt væk, så kan du stadig flette lidt motion ind. Kør hjemmefra en halv time tidligere og lad være med at køre helt til døren. Parker bilen et par kilometer væk, så du har en halv times gang, inden du møder ind, og efter du har fri.

Pendler du med tog eller bus til dit arbejde? Så hav eventuelt en ekstra cykel stående nær stationen eller stoppestedet, og stå af et stop før. Husk på, at også lidt har også ret, og selv et par kilometers gang eller træden pedaler til og fra arbejde gavner i det samlede regnskab.

Rør dig, mens du er på arbejde

Har du et stillesiddende arbejde, hvor der nemt kan gå timer mellem, at du rejser dig op fra stolen? Det er unaturligt for din krop, at du sidder ned i timevis. Gør det til en vane at gå hen til kollegaen nede ad gangen i stedet for at gribe knoglen, og vælg print-rummet længst væk som standard på din computer. Tag altid trapperne i stedet for elevatoren, og skal du holde et uformelt møde med en kollega, så foreslå en walk-and-talk. Selv små indsatser gør en forskel.

Bevæg dig sammen med dine børn

Har du børn, har du ansvaret for at give dem sunde vaner. Og det får de kun, hvis du selv er aktiv. Gå ture med dine børn, hop på trampolin, tag i svømmehallen eller udfordr dem på klatretårnet på legepladsen. Børn har en masse krudt, som de skal have brændt af, og det kan du med fordel udnytte til selv at få motion.

Lær dem, at de kan transportere sig selv, og giv dem et løbehjul eller en cykel. Cykl med dem, hver gang du har mulighed for det. Det giver ikke bare motion til alle, men du lærer også dine børn de vigtigste leksikoner om trafiksikkerhed.

Lad bilen stå

Det er nemt at tage bilen hver gang, at du skal ud af døren. Men det er der ingen grund til. Tag cyklen eller gå, når du skal ned at handle i den lokale Fakta, eller når du skal besøge en kammerat. Så kan du nemmere drikke et ekstra glas vin til maden, og du gør både naturen og din egen pengepung en tjeneste.

Skriv et svar

Comment
Name*
Mail*
Website*